Tipptapp

Jag har ett helt litet stim av tomtar i mitt kök nu. Jag tror och hoppas att de är av den snälla sorten, men får ibland lite småläskiga hattifnattvibbar av myllret.

är det vinden eller hör jag viskningar?

Enkelt pyssel für alle. Hobbyfärg, cocktailpinnar, en tuschpenna med fin spets. (Observera att tuschet tenderar flyta ut om man ritar ögon direkt på träytan, jag har duttat på en ansiktsprick i hudfärg med en liten pensel. Ibland ristade jag även en mun med nageln.) Flera av tomtarna har också fått yttersta topptippen vitdoppad, som en liten vit luvtofs. Det blev ganska effektfullt, även om det inte riktigt fastnade på bilderna här. Om någon liten nisse ser ut att frysa om halsen, klipp till en liten remsa av presentsnöre.

Pinnarna torkas lämpligen stående, nedtryckta i kartong. Jag gjorde hål med en sax först, så gick det lätt som en plätt att spetsa ner dem sen.

jag har varit snäll, på sant!

Småtomtarna tjänstgör gärna när det är dags för plockmat eller plockgott, här mashmallows klippta itu och doppade i strössel. Och så en Ahlgrens-gran ovanpå, för julstämningens skull.

hej?

Lite sött tycker jag som är svag för pyttigt i största allmänhet.

Fyra futtiga dagar kvar nu! Fantastiskt! Vi firar med lite musik, tycker jag.

 

Bonuslänk: Måste ju flagga för den röda månen i morgon bitti. Missa inte!
(Håll tummarna för en klar himmel.)

Etiketter: , ,

4 kommentarer to “Tipptapp”

  1. Lite sött? Det var typ det SÖTASTE jag någonsin sett! Om vi bara kryar på oss ska här tillverkas småtomtar på löpande band!

    • Ja, de blir rätt näpna, faktiskt. :) OBS: Var det du som klickade på månlänken innan jag hann ta bort den? DN förvirrar, det är en gammal artikel och det är i morgon bitti som man ska spana i horisonten!

  2. Jag har inte varit i julstämning hittills… men NU när jag sett pinntomtarna känner jag mig helt julpysslig. Dags för ett nattkok av knäck!

  3. Oj, det känns stort. Pinntomtarna utför mirakel! :) Hoppas knäcken blev god!

Kommentera

